måndag 12 december 2011

Luciahelg

Hela helgen har vi haft Luciafest i vårt SCA-baroni Styringheim. Det har varit en fantastisk helg med en hel drös hitresta scaiter - ända från USA och Tyskland kom man för att se vårt nya Baronpar svära trohetsed till kungen och drottningen av Draschenwald. De var som vanligt jättefin och jag blir som vanligt gråtmild så fort någon kallas fram för att få en utmärkelse eller något annat. Det är väldigt mycket som en saga och det är skönt att få leka en stund!
Den här gången var det jag och två vänner som var arrangörer och det är en fröjd att arrangera saker för alla dessa vänner. Alla hjälper till - oftast sker saker långt innan man hunnit tänka på att be någon fixa det!
Jag var nog den som gjorde minst nytta på hela eventet. Dels var det inte riktigt rätt väder för mitt diskbråck och det gjorde att värken tvingade hem mig lite väl tidigt på kvällarna. Så kan det bli när stora delar av begivenheterna sker utomhus eller i ett kallt Kapitelhus. Det var väldigt skönt att ha Kulturskolan att krypa in i ibland. På lördagen satt vi och halvsov i lärarrummet ett helt gäng. Det var skönt!
Det årliga Luciatåget var häftigare än vanligt. Det är ju alltid skitkul men i år slog de nog rekord. För en gångs skull var inte sonen Lucia utan det var vår nya Baron Marc fick äran att gå längst fram med en skurmopp på huvudet. Naturligtvis med ett ljus där själva moppskaftet skall sitta. Lucia läste en grym tomtedikt och sen blev det varierande skönsång va tärnor, tomte, stalledräng, pepparkaksmunk och naturligtvis O Helga Natt av ängeln Skafte!
En bra helg som förhoppningsvis går ihop ekonomiskt också!!
Nu borde jag sova men som vanligt blir jag jättepigg när tystnaden lägger sig över huset.... Jag tror det sitter i sen sonen var liten. Det var enda stunden att slappna av och så funkar jag nog fortfarande. Men det är arbetsdag i morgon så det är nog bäst att försöka krypa i säng!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar