onsdag 4 april 2012

Bilder på underverken

Det tog ett par dagar att bli färdig men vävsömmen men nu är det klart!





Mönstret har Åsa Martinsson tagit fram efter en dyna från 1300-talet som finns i Gotlands museums magasin.

Sen en bild på läggsöm.



Jag hittade på ett eget mönster men konstiga färger men det är den söm som användes när man sydde Bayoux-tapeten på 1200-talet. Anna Malmborg är den fena på detta och lärde oss. Det var hyfsat enkelt och gick snabbt - Min melodi alltså!

Vi provade också på Elisabetanskt upphöjt broderi!
Lia de Thornegge lärde oss att brodera aviga kedjestygn och stoppain ullvadd under trådarna så det blev struktur på motiven. Lustigt färgade ekollon.... men jag har sytt dem själv.

Det som var allra krångligast var Blackwork. Det är det snyggaste broderi jag kan tänka mig men det var jättesvårt. Jag lyckades inte producera något alls men jag skall nog ge mig på det igen..... så småningom:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar