onsdag 30 maj 2012

Smärta

Har idag läst om en nyvunnen bekants syn på smärta. Hon har Fibromyalgi och har haft (har) Sarkoidos. Hon håller på att programmera om hjärnan att inte reagera på fibrosmärtan. Även om hon vet att det kommer att göra ont så gör hon saker ändå och på så sätt programmeras hjärnan om till att inte känna smärtan.
Spännande! När man är mitt uppe i något roligt känner man ju inte av smärtan men den kommer ju som ett brev på posten när man stillnar av...eller när man vaknar och inte kommer ur sängen.
Jag brukar i och för sig inte heller låta smärtan hindra mig särskilt mycket - men ibland funkar inte kroppen bara. Jag har nog mer problem med stomin. Den är (nästan)alltid i vägen. Till och med att skala potatis är svårt när man måste stå alldeles snedvriden..
Men jag skall verkligen fundera på hennes sätt att se på smärtan.... Det ligger en hel del i det hon säger http://fantastisktrotsfibro.ratata.fi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar