tisdag 4 september 2012

Nu är de här!

Just nu bor det 21 kycklingar och två hönor i mitt hönshus:-)  Vi åkte till Källunge i söndags kväll - långt bort i obygden ut till en gård som i mörkret såg ut som en...... Ja- som i stort behov av renovering, om vi säger så! Tillsammans med en man som just kommit från Ojnare (frun och barnen var kvar där ute) plockade vi kycklingar på löpande band och stoppade i flyttkartonger.

Två kullar - en på elva kycklingar och en andra kull på tio kycklingar fick vi ner tillsammans med deras mammor. Och sen kom vi hem då och släppte ut de livrädda kräken i det nya hönshuset. De hittade genast bänken vi ställt dit och alla gömde sig under den. Vi lät dem vara ifred för natten och morgonen därpå hade jag laddat upp med majs och andra godsaker som jag ställde ut till dem. De åt gladeligen!

Ellen var där på dan och la in ett par grenar med löv på och det var en succé. På kvällen byggde Acke färdigt runt hönsgården. Och i morse fick de lite mer majs och en massa spagetti som blev över efter middagen. det var, precis som jag trodde, en höjdare. Sen öppnade jag luckan ut! Men ingen vågade ut, eller var för upptagna av att äta spagetti:-)
 

 

 

 

 

 
När jag kom hem i eftermiddags var den stora kullen ute och gick och plockade bland löven under buskarna medan den lilla kullen var inomhus. Och den stora flocken kom rusande när de såg mig inne!

När Ellen kom vid halv fem gick vi tillbaka ut och kolla på dem då var alla inne i hönshuset så då stängde vi in dem. Men vi glömde lyset utanför och när jag gick ut nu på kvällen och släckte så tittade jag in och då sov alla så sött!
Det känns riktigt bra! De vet var de hör hemma och de vet vem som ger dem man! Precis som det skall vara! Så småningom skall jag få dem att äta ur handen på mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar