torsdag 6 oktober 2011

Torgdag och brända mandlar

I hela mitt liv har hösten varit marknadstider. Jag har gått på marknader med min mamma, min mormor, goda vänner och min son, bror, pappa, svärdotter .......osv
Och det är viktigt med marknadsdag eller torgdag som det heter när det är i Hemse. Det har nänligen alltid varit det enda tillfället man har kunnat köpa en alldeles speciell sorts brända mandlar. Det är inte de däer små röda kulorna med en hel mandel i. Inte heller de vanliga, fyrkantiga, kladdiga sakerna som man oftast ser. Eller såg kanske jag skall säga. Inte ens dem ser man så ofta nu förtiden.
Nej jag pratar om en rosa, fyrkantig, torr och smulig godisbit som skall smaka ganska starkt av mandel (bittermandel) som tanterna alltid sålde på marknaderna förr. Det är inte ofta man hittar dem nuförtiden men i dag fanns de! Lycka!!!
Vad som var mindre roligt var att jag ramlade i hästhagen när jag skulle stoppa ett galet föl som hade för mycket spring i benen. Min vänstra fot vek sig när jag trampade ner i en liten grop och jag stöp som en fura. Fölet blev så chockat att hon stannade! Tyvärr verkar ledbandet ha töjt sig för foten vek sig igen när jag skulle kliva ur soffan för en stund sen. Och då föll jag inte i en mjuk hage utan på ett hårt golv. Båda händerna ömmar, knäna är skrapade och foten bultar. Klart mindre kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar