söndag 4 september 2011

Storstyringskampen

I går hade Styringheim sin årliga Storstyringskamp. Där avgjordes det vem som vid Luciafesten skall krönas till nästa Baronpar. Det blev fru Cecilia Memling och Markus Odygd (Cecilia Fredriksson och Marcus Peterson) som vann den ädla kampen genom att besegra de övriga fem paren i stangstörtning, dra hank, ränne kemp, kaste varpe och,  förstås, kämpalek! Alla sex paren var "färska", det vill säga att ingen har varit varken Storstyringspar eller Baronpar tidigare. Skönt med lite nytt blod bland kronorna:-)
Själv stod jag som vanligt ganska mycket i köket - Agnes, Isabell och jag började redan på fredagen att laga maten som bestod av en massa smårätter: Kanelgurka, Rödbetor- hallon- och fetaostsallad, sockerstekta vita morötter, älg- och vildsvinsfärsfyllda svamphattar, kycklingfärspiroger, sallad på rädisor, sockerärtor och ruccola, surdegsbröd med viltlöksfärskost. Till dessert gjorde vi Paschka med bärsås. Lördagens lunch bestod av potatis- och purjolöksoppa med hemlagat brytbröd som färdigställdes över öppen eld (soppan alltså:-).
Allt var gott och bankettdeltagarna verkade nöjda. Min mage har protesterat en hel del idag när allt skulle passera stomin och min smala tarm men det var det värt:-)
Vad värre är att kroppen protesterar ännu vildare efter en hel dag utomhus. Det är så jäkla surt att inte klara av att sitta ute på kvällarna. Det var ändå en riktigt fin kväll men det minsta lilla dra sabbar kroppen totalt.
Så nu sitter jag med dåligt samvete för att jag inte orkar åka ut och städa efter mig..........
Men jag tröstar mig med att marathontitta på Game of Thrones:-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar